Ocena brak

Estetyka reklamy

Autor /Maria Dodano /12.04.2011

 

 

Reklama jest jako nieustanne stwarzanie potrzeb, których nie odczuwamy.

Reklama pasty Signal, mydła Lux czy szamponu Pantene Pro-V stwarza przede wszystkim zapotrzebowanie na biel zębów aktorki, gładkość jej skóry, czy bujność włosów – pobudzając tym samym naturalną potrzebę kobiety bycia atrakcyjną i podziwianą. Produkt podsuwa się tu jako środek służący zaspokojeniu tychże potrzeb.

Estetyka reklamy odzwierciedla, więc wyobrażenie piękna tych, do których jest kierowana, dokonując przy tym standaryzacji gustów. Z jednej strony obiektywizuje to, co jest subiektywne- tak, jak odczucie piękna, z drugiej zaś sprowadza marzenia, a niekiedy i głeboko ukryte kompleksy do łatwo zaspokajalnych potrzeb.

Estetyka reklamy to bardzo często estetyka tego, co dotychczas nie było uważane za piękne. Znakiem uroku opatruje się takie czynności, jak: sprzątanie, pranie, czy gotowanie. Prace domowe, które w świadomości przeciętnej kobiety funkcjonują, jako niewdzięczna harówka, a w reklamie są przyjemnością, aktywną rozrywką, a czasem wręcz sztuką. Taki charakter ma reklama płynu do czyszczenia Ajax , czy dodatku do potraw – Vegety. W obu przypadkach, kupując te produkty kupujemy obraz pięknych, młodych i zadbanych kobiet, którym sprzątanie i gotowanie – dzięki określonym produktom – pozwala zachować elegancję, dodaje energii, czyniąc z pracy rozrywkę.

Jedną z istotniejszych cech filmów reklamowych jest operowanie dużym zbliżeniem. To, co w świecie realnym jest niezauważalne, z racji swojej wielkości tu zostaje wyeksponowane. W reklamie kawy Pedro’ s każde ziarnko jest ważne, gdyż każde jest przedmiotem specjalnej obróbki . Kupując tę kawę, klient nabywa setki takich ziarenek – zdaje się głosić reklama.

Przyczyny tego iż odbiorca reklamy nie tylko nie buntuje się wobec pewnych przesunięć, jakie przekaz reklamowy dokonuje w sferze obowiązujących norm moralnych, oraz ideałów osobowych , ale często nawet ich nie dostrzega, należy upatrywać w estetyce reklamy, a także w wykorzystaniu przez nią ukształtowanych przez pokolenia , skonwencjonalizowanych wzorców dobra i zła. Przeciętny człowiek znaczniej łatwiej kojarzy estetykę z pięknem niż brzydotą , z radością, szczęściem niż ze smutkiem i krzywdą czy zmęczeniem. Reklama dzięki swojej specyficznej estetyce, czyni świat marzeń – światem łatwym do osiągnięcia. Równocześnie wykorzystuje fakt, iż człowiek współczesny czuje się zagubiony w świecie rzeczy, wielkości równorzędnych ideałów.

Coraz częściej chcemy wskazania na to, co naprawdę dobre i niezawodne, a równocześnie pragniemy czegoś niezwykłego i magicznego, co rozproszyłoby nudę codzienności.

Podobne prace

Do góry