Ocena brak

EPSTEIN JACOB

Autor /Dobromir Dodano /19.09.2012

ur. 10 X 1880 w Nowym Jorku, zm. 19 VIII 1959 w Londynie, rzeźbiarz, malarz i grafik pol. pochodzenia.

Po studiach w Nowym Jorku przybył do Paryża, gdzie kształcił się w Académie Julian (1902-05) i Ecole de Beaux-Arts (1902--06); interesował się sztuką afryk. i rzeźbą prymitywną; przez pewien czas był także związany z wortycyzmem; 1906 osiadł w Londynie; 1907 wykonał 18 figur dekoracyjnych na gmachu Bryt. Towarzystwa Medycznego w Londynie, a 1912-13 pomnik na grobie O. Wilde'a na Père-Lachaise w Paryżu.

Zainteresowania E. zwróciły się ostatecznie ku rzeźbie monumentalnej o tematyce rei.; do jego najwybitniejszych dzieł rei. zalicza się m.in. Nawiedzenie z 1926 (Tate Gallery, Londyn), Stworzenie świata z 1931 (A.C. Bosson Collection) oraz Ecce Homo z 1935, Adam z 1939, Łazarz z 1949 i Madonna z Dzieciątkiem z 1952 (Cavendish Square, Londyn), a także Chrystus w Majestacie z 1953-54 (katedra w Llandaff). E. był też znakomitym portrecistą, wykonującym popiersia wielu współcz. wybitnych ludzi, m.in. J. Conrada z 1924 (Art Gallery, Birmingham), A. Einsteina z 1933 (Tate Gallery, Londyn), G.B. Shawa z 1934 (Metropolitan Museum, Nowy Jork).

Dzieła E. stanowią swoistą odmianę ekspresjonizmu, w których obok naturalizmu zaznaczył się wpływ sztuki egip., rzeźby prymitywnej i iberyjskiej ; jego popiersia przez surową chropowatość odznaczają się prawie malarskim światłocieniem; E. napisał także The Sculpture Speaks (Lo 1931) i autobiografię Let there be Sculpture (Lo 1940).

 

R. Black, 77ie Art of Jacob E., NY 1942; Thieme-Becker X 585-586; Bénézit III 592; M. Middletown, Dictionnaire universel de l'art et des artistes, P 1967, I 466; Enciclopedia Universale SEDA dell'arte moderna. Mi 1969, III 1008; A.M. Hammacher, L'évolution de la sculpture moderne, NY 1971 (passim).

Podobne prace

Do góry