Ocena brak

Efekt substytucyjny zmiany ceny.

Autor /Jasmine Dodano /15.04.2011

 

Obserwowany przy wzroście ceny spadek konsumpcji jest spowodowany m.in. działaniem tzw. efektu substytucyjnego. W sytuacji gdy wzrasta cena jednego dobra, zaś ceny pozostałych towarów nie ulegają zmianie, dobro to staje się relatywnie droższe. Inaczej mówiąc zmienia się jego cena w relacji do pozostałych towarów. Aby utrzymać dotychczasowy poziom satysfakcji z wydawanych dochodów pilnując by wydatki ich nie przekroczyły , konsumenci starają się zastąpić drożejące dobro innym, względnie taniejącym (bo jego cena pozostała niezmieniona), który w podobny sposób zaspokoi tę samą potrzebę czyli substytutem. Wyobraźmy sobie np., że przy innych cenach stałych i niezmiennym dochodzie, wzrasta cena biletów do kina. W takim przypadku ludzie będą poszukiwać tańszych źródeł rozrywki np. przedstawienia teatralne, kasety video itp. Obserwowany przez nas student mógłby dojść do wniosku, że zakup płyty CD po cenie 100 zł jest „drobną przesadą” a wtedy najprawdopodobniej nasz meloman kupowałby tylko najciekawsze dla siebie pozycje.

Efekt substytucyjny występuje również w przypadku decyzji producentów . Kiedy wzrasta cena jednego z czynników wytwórczych a ceny pozostałych nie, producenci zmieniają stosowane metody produkcji w taki sposób, aby drożejące czynniki zastąpić relatywnie taniejącymi substytutami. Jednym z przykładów tego rodzaju postępowania jest np. zastępowanie w posiadanych przez firmę środkach transportu paliwa ropopochodnego , paliwem gazowym. Drobny zabieg techniczny w samochodzie umożliwia zmniejszenie kosztów eksploatacji samochodu a co za tym pozwoli obniżyć koszt transportu.

 

Podobne prace

Do góry