Ocena brak

Dziecko z autyzmem

Autor /weronika Dodano /16.03.2011

Temple Grandin-wyleczona autystka,

tylko ok. 25% wyleczonych autystów cierpiało na tę chorobę

niewiele autystów rozpoczyna szkołę średnią, jeszcze mniej dociera dalej

zajmują się głównie matematyką, informatyką, a ni psychologię

próbowała zrozumieć samą siebie, nie czuła się dyskryminowała- to powodowało ze więcej uwagi przykładała pracy nad sobą, cechy charakterystyczne dla autyzmu umiała pozytywnie wykorzystać

nie wyrosła z autyzmu ale akceptowała swoje cechy i pracowała nad nimi, usiłowała zrozumieć zasady kierujące ludzkim zachowaniem

  • AUTYZM-zaburzenie rozwojowe, nadmiernie lub za słabe reakcje na bodźce

  • -uszkodzenie centralnego układu nerwowego-problem fizjologiczny

-separacja od kontaktów międzyludzkich, nie widzi potrzeby współpracy i współangażowania z innymi

-wrażliwość na zapachy, huśtanie, dźwięki

-ale nie wszystkie cechy są autystyczne, niektóre cechy charakteru [ jak nerwowość ] są dziedziczone

  • Historia

1956-uraz psychiczny jako przyczyna autyzmu

  • Nazwiska

A. Jean Ayres- terapia sensoryczna

 

  • Symptomy-cechy autystyczna i dyslektyczne występują prawdopodobnie wszystkich ludzi, lecz u niektórych przejawiają się w większym nasileniu

-występują w pierwszych miesiącach życia

-reakcja na bodźce zmienna

-unikanie dotyku, -drapanie, odpychanie, sztywność

-brak mowy komunikatywnej

-powtarzające się zachowania

-wybuchy gniewu

-wrażliwość na głośne i nieznane hałasy

-pozorna głuchota

-brak emocjonalnego kontaktu z ludźmi

-fiksacje na obracających się przedmiotach, obsesja na obracanie się

-samotność

-zainteresowanie silnymi zapachami

-porywcze, nietypowe zachowanie,

-zdolności twórcze, kreatywność

-czytanie nudzi

-gdy czuje bezpieczeństwo zachowania autystyczne nie ujawniają się

-trudności w szkole nasilone, przy zmęczeniu, i po wolnym gdy należy

ponownie się przystosować

  • Metody leczenia-stymulacja bodźcami, terapia integracji sensorycznej, , -modyfikacja zachowań, edukacja, leki – tofranil

-dieta

-bezpieczeństwo, miłość, akceptacja, pochwały

Często brak im wewnętrznych mechanizmów przetwarzających i produkujących tego co im jest

Potrzebne

Niedobór cynku, nadmiar miedzi we krwi i układzie odpornościowym

Witamina B6 i magnez

 

 

Inteligencja

Abstrakcja- gdy o tym myśli, używa przybliżeń wizualnych, np. związki międzyludzkie to tak jak ze szklanymi drzwiami, które należy bardzo wolno otwierać, bo inaczej mogą się roztrzaskać,

myślenie wizualne to zaleta projektanta,

myślenie obrazowe- problemy z językami

myślenie liniowe- pospolite, nie widzą całości; wiele cech dyslektycznych-problemy z pamięcią liniowa i obcymi językami, mylenie podobnie brzmiących słów, używanie obrazowych technik zapamiętywania

niezdolność do równoczesnego przechowywania jednych informacji a posługiwania się innymi

mózgi dyslektyków wykazują osłabiony rozwój kory lewej półkuli mózgowej, i rozrost neuronów w złych kierunkach, gdy lewa półkula rozwija się z opóźnieniem, to te osoby mają liczne zdolności ,

wśród dyslektyków jest dużo osób ze szczególnymi zdolnościami muzycznymi, wizualno- przestrzennymi, i osób leworęcznych

trzeba z autystykami pracować, a nie walczyć; odnajdywać ukryte talenty i je rozwijać

inteligencja krystaliczna-myślenie słowami, rozwiązywanie problemów przez kolejne logiczne etapy, wymaga uprzedniego treningu wiedzy

inteligencja elastyczna- myślenie niewerbalne, skłonne do nieposłuszeństwa

inteligencja zablokowana przez brak umiejętności uwolnienia emocji

 

krzyk, piszczenie, mamrotanie do 3.5 r.ż.

rozumienie ludzi, ale zakres słownictwa w odpowiedziach ograniczony, wie co chce przekazać, lecz słowa nie pasowały do myśli – przyczyną był brak naśladowania rytmu mowy innych –sztuczność i szorstkość w wypowiedziach

blokada przełamywana w sytuacjach stresowych [ tym większa surowość otoczenia, które nie mogło zrozumieć dlaczego w jednych sytuacjach może mówić a w innych nie,

krzyk i klaskanie jako sposoby porozumiewania się

głos bezbarwny, niemelodyjny, pozbawiony rytmu

nieumiejętność patrzenia prosto w oczy, wędrujące spojrzenie

  • niekontrolowany śmiech, ciągłe stawianie pytań

mówienie bez przerwy,

słowne fiksacje

pewna doza lęku i fiksacji pełni funkcje motywującą do racy

 

-obracanie się

W uchu środkowym mechanizm kontroluje równowagę ciała, integruje inf z oczu i błędnika, dziecko się zatrzymuje gdy gałki oczne zaczynają drgać, a żołądek się kurczy; u autystyków oczopląs jest zredukowany-tak jakby ich ciała same domagały się obracania [obracanie działa korygująco na niedojrzały układ nerwowy]

-upodobanie do obracających się przedmiotów-monety, pokrywki,

Fiksacje redukowały pobudzenie, uspokajały, należy je przekształcić w pozytywne fiksacje, służące komunikacji,

 

  • zmysły

-świat ludzi zbyt pobudzający dla zmysłów

-uczy się, że dotyk może być przyjemny, ale boi się, że nie będzie mogło się uwolnić

-zawijanie w koc by zaspokoić potrzebę stymulacji dotykowej

-dzieci, których nie przytulano, potem bronią się przed dotykiem

-ciepło

-nacisk

-nadwrażliwość na bodźce dotykowe, i słuchowe;

-intensywne bodźce wzrokowe nie maja znaczenia,

-traktowanie dosłownie, czarno-biała autystyczna logika nie toleruje dwuznaczności

-oszałamiająca ilość bodźców dotykowych i błędnikowych przezwyciężyła tendencje do ich unikania, ,,przełamywanie obronności dotykowej przypomina oswajanie zwierzęcia- z początku wyrywa się i ucieka; stopniowo uczy się akceptować dotyk, który potem sprawia mu przyjemność

-stymulacja sensoryczna nie wymuszana; może przyśpieszyć dojrzewanie systemu nerwowego, bo powoduje tworzenie się nowych połączeń nerwowych, stosowana by pomóc w odbudowie

uszkodzonego systemu nerwowego

według badań autystycy lubią tak mocne stymulacje, które normalnie są uznawane za bolesne

stymulacja dotykowa działa uspokajająco, autystykom- niezbędna

-bodźce błędnikowe, mocny ucisk, wszelkie formy pobudzeń dotykowych

-kręcenie wokół wpływa korzystnie na błędnik – odpowiedzialny za równowagę i koordynację

ruchów[ jeśli nie ma epilepsji], celem jest zapoczątkowanie koordynacji ruchów gałek ocznych

z ruchami ciała

metoda ściskająca i stymulacje uciskowe uspakajają nadpobudliwy system nerwowy, redukują

nadmierną aktywność

  • dźwięki, hałasy

nadwrażliwość

nieumiejętność wyboru ważnych dźwięków, często nie zauważa głośnego hałasu a reaguje na ciche szmery

czasem słyszą i wszystko rozumieją, czasem wręcz odwrotnie

komunikacja niewerbalna ważna rolę odgrywa w odczytywaniu inf. przez autystyków, posługuj się ekspresja w wypowiedziach

  • autostymulacja-pomaga uspokoić pobudzony układ nerwowy

wirowanie, okaleczanie się, samotność,

zbyt wiele jednoczesnych bodźców powoduje wybuch gniewu, krzyku,

 

  • motoryka

tylko jedno polecenie motoryczne w jednym czasie,

zaburzenia koordynacji ruchów prawej i lewej strony ciała

 

  • zachowanie

przyczyną złego zachowania jest nuda,

 

zachowaniem rządzą kaprysem,

brak empatii to jedno z większych braków

 

  • ataki nerwowe

ataki nerwowe, kołatanie serca, suchość w ustach, pocenie, drżenie nóg,

panika narasta w miarę upływu dnia [ najgorzejok3/4 h, lek ustępował koło 9/10 wieczorem]

bodźce, na które większość osób nie zwraca uwagi, na autystyków działają mocno

obawa, że atak ogarnie w publicznym miejscu

ataki lękowe mogą być spowodowane niedostateczną regulacja poziomu noradrenaliny[stymuluje impulsy nerwowe i zwiększa pobudzenie mózgu]

 

 

  • porady

nie ma 2 takich samych, co dobrze wpływa na jedno dziecko, może mieć fatalne skutki w pracy z innymi

prace zaczynamy od znalezienia wzorców typowych dla dziecka

znajdź czym się interesuje, co przykuwa jego uwagę- wykorzystaj zainteresowania,

obroty, rotor,

badania, testy prowadzić systematycznie

używanie zmysłów kinestetycznych- zabawa różnymi tworzywami i materiałami

zalecane zajęcia z rytmiki i muzyki[ czasem nie mówią ale znają piosenki]

każdy potrzebuje prywatności, autystyk tez musi mieć swoje tajne miejsce

ostrożnie ze zwierzętami, stopniowo przyswajaj, zaczynając od maskotki

nie umie wykorzystać nabytej umiejetnośi w innej czynności

czasem reakcje są całkowicie niezależne od woli,

nie mów monotonnym głosem, podkreślaj najważniejsze wyrazy

zapewnij porządek w otoczeniu, nie lubi zmian, nie może funkcjonować-stabilne i uporządkowane otoczenie,

jeśli znajdziesz skuteczny środek to stosuj najmniejszą dawkę

jeśli używasz leków, stosuj tylko jeden środek i obserwuj jego działanie

mówiąc używaj krótkich zdań

nawiąż kontakt wzrokowy

uwaga na uczulenia pokarmowe, głównie mleko, pszenica, kukurydza, pomidory, czekolada, cukier, grzyby

 

Podobne prace

Do góry