Ocena brak

DZIECKO AUTYSTYCZNE SYMPTOMY, DIOAGNOZY. DEFINICJA I UKIERUNKOWANE DANE

Autor /Pankracy Dodano /06.09.2011

Autyzm wczesnodziecięcy, autyzm głęboki, zespół Kannera – skomplikowany zespół upośledzenia rozwoju, w którym istotną rolę odgrywa funkcjonowanie mózgu. Jest to choroba neurologiczna, wśród typowych cech są problemy z komunikacją uczuć i związkami społecznymi. Występują również kłopoty z integracją wrażeń zmysłowych.

Symptomy

  • Rytuał i zmiana – rytuały jedzenia, ubierania się, mycia, kładzenia do łóżka, kroczenie nie załamującą się ścieżką z jednego do drugiego pokoju. Dzieci autystyczne źle przyjmują zmiany i reagują bardzo agresywnie na nie. Rytuał i zmiana pełnią funkcję samokontroli i powstrzymywania otoczenia przed zmianami

  • Odosobnienie – odnosi się do różnorodnych zachowań, łącznie z zaabsorbowaniem się niespołecznymi czynnościami, zmienną świadomości, obojętnością, symulowanym niedostrzeganiem otoczenia i unikaniem ludzi.

  • Komunikowanie się – dzieci autystyczne mają bardzo specyficzny system komunikowana np. odpowiedź na pytanie, pedantyczny język, literackość, metaforyczność, tonacja jednostajna, śpiewana lub nietypowa, mowa flegmatyczna i przeciąganie, chrząkanie, kwakanie i wydawanie innych dźwięków zamiast słów, proszenie o rzeczy gestem, chociaż istnieje zdolność mówienia. Pismo tych dzieci zawiera odwrócone litery i słowa. Niektóre są pisane równocześnie dwiema rękami – zwykłe pismo jedną ręko, a jego lustrzane odbicie drugą

  • Wrażenia – tu również dzieci autystyczne są bardzo specyficzne. Autyzm wyjaśniono zaistnieniem szczególnej nadwrażliwości, a te dzieci czasem zdają się w ogóle nie odczuwać zmysłami. Stwierdzono, że dzieci umyślnie unikają wrażeń, np. zakrywając uszy i oczy rękoma. Nie polegają one na podstawowych zmysłach (wzrok, słuch), bo wolą badać rzeczywistość dotykiem, zapachem i smakiem.

  • Jedzenie – należy się dostosować do upodobań żywieniowych i rytuałów dziecka

  • Seks – dzieci autystyczne bardziej od innych angażują się w czynności seksualne (hiperseksualność jest dla nich charakterystyczna), charakteryzuje się: różnorodnością rytmicznych ruchów, kołysanie i samogłaskanie (autoerotycyzm)

  • Poruszanie się – wirowanie bez zewnętrznej stymulacji, wirowanie zapoczątkowane obróceniem dziecku głowy, bieganie tam i z powrotem, podskakiwanie, chodzenie na paluszkach i inny dziwny sposób, potrząsanie i kręceni głową, dotykanie ustami i lizanie rzeczy, zgrzytanie zębami, mruganie oczami, poruszanie paluszkami przed oczami, strojenie min, poruszanie palcami jakby były zrobione z ciasta, tańczenie dookoła jakiegoś przedmiotu i „dziwne” powtarzające się kroki taneczne.

  • Zainteresowania – dzieci z autyzmem potrafią godzinami obserwować proste wirujące lub wahadłowe ruchy przedmiotów, bawią się płytami kompaktowymi, kręcą kołami, bąkiem i talerzami, wprawiają w drgania naciągnięte sznurki i gumki, włączają i wyłączają przełączniki, przekręcają kurki w kranie, otwierają i zamykają drzwi, grzechoczą puszką z kamieniami, drą papier. Ich hobby to: arytmetyka, muzyka, elektryczność, geografia, astronomia, meteorologia.

  • Inne – naśladowanie zwierząt i rzeczy, brak imitacji zachowań ludzkich, zdecydowane trzymanie się zasad, uparte, niepoprawne nastawienie do otoczenia, niechęć do nauki, nieuświadamianie sobie istnienia innych ludzi, obojętność w stosunku do innych lub traktowanie ich jak przedmioty, obracanie wzroku, patrzenie na ludzi „niewidzącym” wzrokiem, marszczenie brwi, smutny lub zmieszany wygląd, śmiech bez powodu, brak ekspresji.

Rozwój autyzmu

  • Bardzo duże odchylenia już od momentu narodzin, od wielu zachowań, które później nie rozwinęły się

  • Od łagodnych do średnich zaburzeń we wczesnym dzieciństwie, po których przychodzą zaburzenia poważne

  • Początkowo dość normalny rozwój lub przyspieszony – czasami przez rok lub dwa, a następnie pogorszenie gwałtowne lub stopniowe

Podobne prace

Do góry