Ocena brak

Dystrybucja detaliczna

Autor /Encyklopedia Zarządzania Dodano /10.12.2011

Charakterystyka

Dystrybucja detaliczna - działalność związana ze sprzedażą, za pośrednictwem której towary i usługi trafiają do finalnych odbiorców. Detaliści, czyli pośrednicy w kanale dystrybucji dostarczają produkty konsumentom na ich użytek osobisty, przekazują także bardzo dużą ilość istotnych informacji dla hurtowników i producentów, odgrywają również bardzo ważna rolę w promocji produktów.




Kanały dystrybucji sklepowej

Sprzedaż detaliczną może prowadzić każdy kto sprzedaje końcowemu konsumentowi, może to być producent, hurtownik lub detalista. Wyróżniamy sprzedaż sklepową oraz poza sklepową.


W sprzedaży sklepowej ze względu na oferowany towar i powierzchnie sprzedażową możemy wyróżnić:

  1. Sklepy specjalistyczne: produkty jednej branży w szerokim asortymencie, ceny wysokie.
  2. Sklepy powszechne masowej obsługi: podstawowe artykuły spożywcze i nieżywnościowe codziennego użytku po nieco wyższych cenach, zazwyczaj zlokalizowane w pobliżu osiedli mieszkaniowych. Klasyfikacja ze wzg. na powierzchnie:
    • minisamy (do 120m2),
    • samy (120-150m2.),
    • supermarkety (150-400m2.),
    • supersamy (400-1500m2.).
  3. Wielkopowierzchniowe sklepy samoobsługowe: artykuły codziennego, okresowego i sporadycznego zakupu, ceny niskie.
    • supermarkety (od 400 do 2500m2 powierzchni sprzedażowej),
    • hipermarkety (ponad 2500m2).
  4. Domy dyskontowe: zlokalizowane w tanich dzielnicach lub centrach handlowych, towary nie są wyłożone na półki tylko oferowane prosto ze skrzyń lub wyłożone na paletach, nieliczny personel, głównie artykuły żywnościowe, ceny niższe o 10-20%.np. Lidl
  5. Domy towarowe (handlowe): zazwyczaj AGD, wyposażenie domu, odzież; duże powierzchnie (ponad 2000m2),szeroki asortyment produktów, sprzedaż w wyspecjalizowanych działach z wysoko kompetentną obsługą.

Kanały dystrybucji pozasklepowej

Pomimo tego, że około 97%sprzedaży jest prowadzona za pośrednictwem sklepowym sprzedaż poza sklepowa rozwija się szybciej. Taka tendencja wynika z coraz większej chęci detalistów do utrzymywania bliższych kontaktów ze swoimi klientami. Taki rodzaj sprzedaży umożliwia stworzenie oferty znacznie bardziej ukierunkowanej na indywidualne potrzeby klienta.


W sprzedaży poza sklepowej wyróżniamy:

  1. Sprzedaż bezpośrednią: oferowanie produktów poza stałym punktem sprzedaży np. u klienta, w pracy, na ulicy itp.; Zazwyczaj tacy sprzedawcy nie są pracownikami firmy, której produkty sprzedają, działają na swój rachunek a ich zyskiem jest marża lub prowizja od sfinalizowanej transakcji.
  2. Marketing pocztowy: charakteryzuje się wysyłaniem ofert, reklam itp. do określonej grupy potencjalnych klientów (np. atlasy samochodowe do firm transportowych).
  3. Sprzedaż za pośrednictwem katalogów: taka forma sprzedaży jest często preferowana przez osoby mające mało wolnego czasu na zakupy. Ogromny asortyment oferowanych produktów. Głównie usługi gastronomiczne, turystyczne, przewozowe i ubezpieczenia.
  4. Sprzedaż za pośrednictwem telewizji: wykorzystanie reklam, programów i kanałów telewizyjnych prezentujących produkty możliwe do nabycia za pośrednictwem telefonu (TV Shop Polska, Mango TV itp.). Tego typu programy dokładnie opisują cechy i zalety oferowanych produktów, zaprasza się znane osobistości, które polecają dany produkt.
  5. Handel elektroniczny: Zakup i sprzedaż towarów i usług przy wykorzystaniu sieci komputerowej. Internet stwarza ogromne możliwości dla firm, które sprzedają w taki sposób swoje produkty, mają możliwość dopasowania ofert do indywidualnych ofert i wymagań klienta. Również klienci mają ułatwiony i szybszy dostęp do informacji co umożliwia im szybkie porównanie ofert i cen. Ilość oferowanych produktów jest bardziej zróżnicowana w porównaniu z tradycyjna sprzedażą, zakupy są wygodniejsze i trwają krócej. Rodzaje sklepów internetowych:
    • Sklepy fabryczne: Oferują dopasowanie produktu do indywidualnych potrzeb klienta np. Mercedes-Benz,
    • Sklepy oferujące produkty różnych producentów (np. księgarnie internetowe),
    • Wirtualne centra handlowe - pomagają odnaleźć w sieci sklepy internetowe, które oferują określone produkty,
    • Aukcje internetowe (np. allegro, ebay itp.).

    • Autor: Szymon Karcz
      Źródło: Encyklopedia Zarządzania
      Treść udostępniana na licencji GNU licencja wolnej dokumentacji 1.3 lub nowsza.

Podobne prace

Do góry