Ocena brak

DYSKRYMINACJA CENOWA

Autor /Lisa Dodano /03.05.2011

 

DYSKRYMINACJA CENOWA – ma miejsce wtedy gdy ten sam produkt sprzedawany jest w tym samym miejscu i czasie po różnych cenach. WARIANTY D.C. – 1. Ten sam produkt monopolista sprzedaje różnym odbiorcom po różnych cenach (bilety PKP i autobusowe), 2. Temu samemu odbiorcy różne jednostki produktu sprzedawane po różnej cenie (taryfy – korzystanie z usług o różnych porach). WARUNKI STOSOWANIA D.C. – 1. Monopol ma możliwość dzielenia rynku zbytu na segmenty które charakteryzują się różną elastycznością popytu (im popyt bardziej elastyczny tym monopolista stosuje niższy poziom cen, na rynku gdzie popyt jest nieelastyczny lub sztywny monopolista może wyznaczyć wyższą cenę), 2. Monopol posiada możliwość zapobiegania praktykom odsprzedaży produktów przez tych którzy kupili je taniej tym którzy muszą je nabywać po wyższych cenach. Monopol stosujący D.C. zmierza do tego aby UM zrównał się z KM na wszystkich rynkach na których sprzedaje swój produkt. DYSKRYMINACJA DOSKONAŁA – każdą jednostkę produktu monopolista sprzedaje po innej cenie maksymalizując w ten sposób swój zysk.

Podobne prace

Do góry