Ocena brak

Dysfunkcje biurokracji wg. Mertona

Autor /WawrzyniecxD Dodano /04.01.2012

R. Merton-funkcjonalista, który wprowadził do analizy Webera pojęcie dysfunkcji tzn. w obrębie biurokracji istnieją pewne wewnętrzne sprzeczności. To taki element, który przyczynia się do lepszego funkcjonowania pod jednym względem a po drugie jest gorszy dla funkcjonowania

1.Wyuczona nieudolność urzędnika-polega na tym, że poszczególni urzędnicy mają wąski zakres kompetencji żeby załatwić wąski zakres spraw, to zjawisko słabości urzędnika, nie wolno mu się interesować niczym innym-traktowanie pracy urzędniczej jako powinność-coś, do czego się zobowiązał, jest to potrzebne, ale powoduje konsekwencje przeciwne, urzędnik oddaje się obowiązkom, traktuje je z czcią, może to doprowadzić do zmiany środków w cele (cel jest sam w sobie) jest to jest to zajmowanie się głównie środkami, traktowanie pracy urzędniczej jako ważniejszej niż sam petent. Merton nazywa takich urzędników biurokrata wirtuoz.

2.Zadaniem urzędnika jest robienie kariery-karierę wyznacza dobre przestrzeganie przepisów, dzięki którym urząd będzie funkcjonował lepiej

3.Espirit de corps (duch grup)-organizacja biurokratyczna jest tak zorganizowana żeby nie występowała konkurencja dzięki czemu pomiędzy urzędnikami nie ma konfliktu (konkurencji). Występuje za to solidarność urzędników kosztem petentów i wobec wyższych szczebli zarządzania (selekcjonowanie informacji, dawanie nadmiaru dokumentów do wglądu kierownikowi). Duch grupy powstał w imię obrony pewnego poczucia wartości własnego urzędu jako wartości samej w sobie. Urzędnik powinien być związany z urzędem, ale powinien pamiętać, że urząd jest dla ludzi

4.Struktura biurokratyczna wymaga bezosobowego traktowania petenta-wszyscy traktowani są w ten sam sposób żeby urząd dobrze funkcjonował. Każdy petent uważa, że jego sytuacja jest wyjątkowa. Jest to pewna sprzeczność, bo każdy wychodzi z urzędu niezadowolony, bo nie poświęcono mu wystarczająco dużo czasu.

Bezosobowość stosunków dotyczy także stosunków między urzędnikami-pozbawiona prywatnych cech w rzeczywistości ludzie spożywają razem posiłki itp. Jest to pewien konflikt, ponieważ gdy ludzie ze sobą rozmawiają to inni urzędnicy coś podejrzewają np. romanse, interesy na niekorzyść urzędu. Szerzą się podejrzenia i plotki.

Podobne prace

Do góry