Ocena brak

Dylecki, Fomin i wczesna muzyka rosyjska

Autor /Burchard Dodano /10.04.2013

Jedną z pierwszych postaci muzyki rosyjskiej Nikołaj Dylecki (ok. 1630—1680/81) kompozytor i teoretyk pochodzacy z Kijowa, kształcony w Warszawie i w Wilnie, gdziewydał w polskim jezyku Gramatyke muzyczna. Od r. 1678 Dylecki działał w Moskwie jakonauczyciel spiewu i kompozycji. Przeniósł do cerkiewnej muzyki rosyjskiej elementy włoskieji polskiej muzyki religijnej, pisał koncerty religijne.

Twórcami wielogłosowych (czy nawetwielochórowych) koncertów cerkiewnych pisanych w stylu muzyki zachodniej byli Bortnianski, Maksim Bieriezowski (1745—1777), Stiepan Diegtiarow (1766—1813) i Stiepan Dawydow (1777—1825). Muzyka swiecka pojawiła sie w Rosji dosc pózno. W Moskwie i Petersburgu działali kompozytorzy włoscy, szczególnie szeroko rozwijała sie tu twórczoscoperowa. Galuppi, Traetta, Paisiello, Sarti i Cimarosa przebywali na dworze Katarzyny II iwywierali wielki wpływ na muzyke kompozytorów rosyjskich. Ci z czasem jednak zaczeli pisac muzyke w duchu bliższym rosyjskiemu słuchaczowi.

Do najwybitniejszych twórców rosyjskich naleeli Wasilij Paszkiewicz (ok. 1742—1797), Michaił Matinski (1750—ok.1820), a zwłaszcza Jewstigniej Fomin (1761—1800), autorzy wodewilów rosyjskich. Fomin napisał jednak take melodramat w stylu Glucka (Orfeo i Euridice, 1788). Był wsród wymienionych kompozytorów twórca najbardziej wykształconym (uczen Padre Martiniego w Bolonii). Działał w teatrze panstwowym jak o autor oper i przy dworzejako autor muzyki religijnej.

Podobne prace

Do góry