Ocena brak

DOSKONALENIE WYMOWY W GRUPIE NAJMŁODSZEJ

Autor /zofia Dodano /17.03.2011

Niemałym problemem już w grupach najmłodszych jest niewyraźna mowa dziecka a nawet zespół opóźnienia rozwoju mowy czynnej. Dziecko takie mówi bardzo mało albo wcale a jego gramatyka jest nieprawidłowa.

Z powodu niewyraźnej mowy nie nawiązuje kontaktu z innymi rówieśnikami, co może doprowadzić do izolacji a nawet problemów emocjonalnych. Zniekształcenie wymowy może bezpośrednio utrudniać późniejsze postępy w nauce (czytania i pisania).

Dziecko z prawidłową wymową nabiera większej pewności siebie, nie będzie narażone na zaczepki innych dzieci, a jego start nie będzie gorszy.

Dlatego też chciałabym zwrócić uwagę jak ważne i zasadne jest poprowadzenie zajęć, których głównym celem i zadaniem jest doskonalenie wymowy poprzez stosowanie ćwiczeń oddechowych, słuchowych i artykulacyjnych.

 

Konspekt zajęcia dla 3 – 4 latków

 

Temat: Zabawki w krainie czarów.

 

Główne zadanie: doskonalenie wymowy poprzez stosowanie ćwiczeń oddechowych,

słuchowych i artykulacyjnych.

 

Cele:

  • podporządkowujemy się regułom zabaw,

  • zachęcamy do aktywnego uczestnictwa w zabawach i ćwiczeniach logorytmicznych,

  • ćwiczymy wydłużanie fazy wydechowej;

  • ćwiczymy narządy mowy na zgłoskach: kle, klum, tru, tu, bz,

  • rozwijamy percepcje słuchową i koordynację wzrokowo – ruchową,

  • poznajemy podstawowe przepisy ruchu drogowego,

  • przeliczamy do czterech,

  • operujemy pojęciami: nad, pod, za.

 

Pomoce: krążki, rurki, zabawki w skrzyni skarbów, słoik miodu, łyżki, magnetofon, opaski na głowę (żabka, bocian), mydło, różdżki, przebranie wróżki.

 

Przebieg zajęcia. Ogólna organizacja.

  1. Nauczycielka przebrana za wróżkę opowiada dzieciom, iż przeniosą się do krainy

w której znajdują się zaczarowane zabawki. Każde dziecko otrzymuje różdżkę i czaruje do słów i melodii piosenki „ Czary mary” wg. Klanzy.

  1. Udaje nam się wyczarować skrzynię ze skarbami kolejno wyczarowujemy z niej różne postacie, rzeczy o których opowiadamy śmieszne historyjki.

    1. o misiu łakomczuchu, który lubił miodek,

    2. o pszczółce, która nie chciała zbierać nektaru,

    3. o autku, które bało się jeździć po ulicy, bo nie znało przepisów o ruchu drogowym,

    4. o boćku, który ciągle polował na żabkę.

  2. Na końcu każde z dzieci otrzymuje rurki i pojemnik z wodą mydlaną. Wszyscy przenosimy się do bańkowej krainy.

 

Ćwiczenia usprawniające narządy mowy:

  • zlizywanie miodu z łyżek (ćw. języka) i z ust,

  • wydawanie odgłosów lecących pszczół (bz, bz),

  • naśladowanie dźwięków wydawanych przez jadące autko (tru, tu),

  • zabawy ortofoniczne na głoskach kum, kle, kle,

  • puszczanie baniek mydlanych.

 

 

Podobne prace

Do góry