Ocena brak

DORNIER DO 17 - samolot

Autor /aniol Dodano /22.02.2011

Niemiecki samolot bombowy i roz­poznawczy, skonstruowany na pod­stawie szybkiego samolotu pasażer­skiego (6 pasażerów) i pocztowego odrzuconego w 1935 r. przez linie lotnicze, gdyż był niewygodny dla pasażerów i załogi. Zakłady Dorniera dokonały niezbędnych zmian konstrukcyjnych pod kątem potrzeb lotnictwa wojskowego; prototypy VI z pojedynczym state­cznikiem pionowym i V2 z pod­wójnym statecznikiem oblatano w czerwcu 1935 r. Produkcja seryjna samolotu bombowego (Do 17E-1) i rozpoznawczego (Do 17F-1) ru­szyła w 1936 r. w zakładach Do­rniera w Allmansweiler. Kolejne wersje zostały oznaczone Do 17M, P, R, S, U i Z. W 1937 r. jedną es­kadrę wysłano do Hiszpanii w celu zebrania doświadczeń bojowych, które potwierdziły wysokie walory tych maszyn. W chwili wybuchu II wojny Luftwaffe dysponowa­ła 500 Do 17 (475 bombowcami, 9 myśliwcami nocnymi i 16 rozpo­znawczymi) w jednostkach linio­wych, które wzięły udział w ataku na Polskę.

Wady samolotów w pełni wyszły na jaw w czasie bitwy o * Anglię w 1940 r. Choć załogi lu­biły te szybkie i bardzo zwrotne sa­moloty (nazywano je „latającymi ołówkami"), to jednak starcia z no­woczesnymi myśliwcami *RAF wy­kazały, że Do 17 są za słabo uzbro­jone i opancerzone. W 1942 r. więk­szość, po wycofaniu z walk, spełniała funkcje pomocnicze (roz­poznawcze, holowanie szybowców, zrzuty zaopatrzenia itp).

 

DANE TAKTYCZNO-TECHNICZNE (Do 17Z-2)

silniki 2 x Bramo 323P Fafnir o mocy 1000 KM każdy

rozpiętość 18,0 m

długość 15,8 m

maks. masa startowa 8835 kg

maks.prędkość 425 km/h

6 ruchomych karabinów maszynowych MG15 kal. 7,9 mm

1000 kg bomb (z reguły 20 bomb po 50 kg lub 4 bomby po 250 kg)

Podobne prace

Do góry