Ocena brak

DAKOTA DC-3, Douglas - samolot

Autor /diabel Dodano /22.02.2011

Amerykański samolot transportowy, jeden z najlepszych i najsłynniej­szych tego typu na świecie. Jego ka­riera rozpoczęła się niepozornie, gdy American Airlines zdecydowa­ły się wprowadzić na swoje linie transatlantyckie samolot pasażerski z miejscami do spania. Produkowa­ny od 1933 r. DC-2 był nieco za ma­ły, aby sprostać wymaganiom, i dla­tego w końcu 1934 r. zakłady Douglas podjęły produkcję samolo­tu oznaczonego DST (Douglas Sleeper Transport). Była to powięk­szona wersja DC-2, o większej roz­piętości skrzydeł, przedłużonym i poszerzonym o 66 cm kadłubie. Nowy samolot mógł pomieścić 28 pasażerów na miejscach siedzących lub 14 - na miejscach do spania. Pierwszy prototyp wyposażony w silniki Wright Cyclone SGR-1820 o mocy 850-1000 KM wystartował 17 grudnia 1935 r. Była to 32. rocz­nica pierwszego lotu braci Wright. W czerwcu 1936 r. American Airlines wprowadziły nowe samolo­ty na trasę Nowy Jork - Chicago, a potem na linie międzykontynen-talne.

Armia Stanów Zjednoczonych bardzo szybko doceniła zalety tych samolotów i w chwili przystąpienia do wojny siły powietrzne miały 430 samolotów DC-3 (w tym 40 w wersji DST). Do końca wojny zakłady Douglas zawarły kontrakty na do­stawę 10 047 samolotów, wśród których najliczniejsze (9500 egzem­plarzy) były C-47 Skytrain. Wiele samolotów dostarczono sojuszni­kom Stanów Zjednoczonych. *RAF otrzymał 1900 DC-3; nadana im w Wielkiej Brytanii nazwa Dakota weszła do powszechnego użytku. Samolotami tymi przewożono zaopatrzenie z Indii dla wojsk Czang Kai-szeka w Chinach oraz wojsk amerykańskich walczących na Pacy ­fiku, brały też udział we wszystkich większych operacjach desantowych II wojny światowej; Dakotą prze­wieziono z Polski do Wielkiej Bryta­nii (operacja „Most") części rakiety *V-2 zdobyte przez wywiad Armi i Krajowej.

9 maja 1945 r. na pokła­dzie C-47 dostarczono do Moskwy akt kapitulacji Niemiec i sztandary jednostek niemieckich rozbitych w czasie operacji berlińskiej. Gene­rał Dwight D. ^Eisenhower powie­dział, że Dakoty były jednym z czte­rech, obok *jeepów, *bazooki i bom­by *atomowej, najważniejszych rodzajów broni użytej w czasie II wojny światowej. Po wojnie umożliwiły zorganizowanie mostu powietrznego do zablokowanego przez wojska radzieckie Berlina Zachodniego, zaopatrywały wojska ONZ w czasie walk w Korei, służy­ły w Wietnamie. Wiele państw świata, wykorzystując te samoloty, budowało własny transport lotniczy.

 

DANE TAKTYCZNO-TECHNICZNE (DC-3C)

silniki 2 x Wright Cyclone lub Pratt & Whitney o mocy od 1000 do 1200 KM

rozpiętość 28,96 m

długość 19,63 m

maks. masa startowa 12 700 kg

prędkość przelotowa 274 km/h

zasięg 1650 km

Podobne prace

Do góry