Ocena brak

Czym jest zapominanie?

Autor /Werka Dodano /31.01.2012

Generalnie zapominanie nie jest spowodowane zacieraniem się wrażeń, ale raczej spychaniem na bok starego materiału przez nieustanny napływ nowych informacji. Czasami ten nowy materiał wymaga reorganizacji materiału pierwotnego, powodując takie rozbicie starych informacji, że nie tyle nie umiemy zapamiętać, ale nie wiemy, co należy w pamięci zachować.

Stres to osobne zagadnienie. Większość ludzi szybciej zapomni o wizycie u dentysty niż o zaproszeniu na przyjęcie, ponieważ ludzki mózg chętniej odrzuca to, co uważa za nieprzyjemne, niż to, co mu się kojarzy z czymś miłym.

Niektórzy psychologowie twierdzą, że takie samo zjawisko występuje w procesie formalnej edukacji szkolnej. Jeśli metody nauczania albo atmosfera panująca w domu dziecka nie biorą pod uwagę faktu, że mały człowiek może zostać zraniony lub zawstydzony, umysł może zareagować „zamknięciem się" na materiał, który powinien opanować. Podobnie rodzice, którzy nie pomagają w nauce swoim dzieciom, ale wymagają pozytywnych wyników egzaminów, pomimo braku rodzicielskiego zaangażowania, mogą spowodować, że dziecko zapomni wyuczone informacje z nieświadomej urazy.

Luki w pamięci powstają także wskutek zmęczenia procesem nauczania bądź utratą zainteresowania przedmiotem. W 1932 roku Van Alstyne odkrył, że zdolność dziecka do nieprzerwanej koncentracji na przedmiocie systematycznie wydłuża się z upływem lat. Na przykład dwulatki potrafią koncentrować uwagę na jednej rzeczy przez siedem minut, podczas gdy u pięciolatków czas ten jest niemal dwa razy dłuższy. Dzięki tym obserwacjom dowiedziono, że dziecko o przeciętnych zdolnościach, nawet trzy-, czteroletnie, można skutecznie uczyć, jeśli lekcje są krótkie i odbywają się w znanym pomieszczeniu.

Podobne prace

Do góry