Ocena brak

Czy twoim zdaniem etyczne jest kierowanie reklamy do dzieci? Przedstaw argumenty uzasadniające odpowiedź

Autor /Lily Dodano /07.04.2011

 

Któż z nas nie denerwował się, kiedy reklama przerwała mu niejeden ciekawy fragment filmu lub programu? Wielu z nas krytykuje długie minuty czasu poświęconego na reklamę. A mimo to zapytani, czy reklama jest potrzebna, odpowiadamy że „tak”. Dodajemy jeszcze, że nie powinna być nudna, długa, a treści przekazywane w niej nie mogą godzić w ogólnoprzyjęte normy etyczne. Tymczasem te ostatnie pozostawiają wiele do życzenia nie tylko w reklamach kierowanych do dorosłych, ale także w reklamach kierowanych dla dzieci. Kiedy przyjmujemy, że etyka to ogół zasad postępowania, mających na celu kształtowanie osobowości jednostki, to czy nazwiemy „etyczną reklamę, w której góruje przemoc, a zło zwycięża nad dobrem? Czy można nazwać „etyczną” reklamę, gdzie siła przewyższa intelekt? Choć mowa tutaj głównie o reklamach wojowników, nieziemskich stworów itp. czyli o fantazji, to biorąc pod uwagę silnie rozbudowaną wyobraźnię dzieci, nie trudno im przenieść kosmiczne zmagania na łono rzeczywistości. Dziecko widząc tę, bądź inną reklamę – zabawkę za wszelką cenę dąży by ją mieć. Nie chce być gorsza od dzieci reklamujących przedmiot, a szczególnie nie chce „odstawać” od swoich rówieśników, którzy tę zabawkę już posiadają. Trudne, a nie kiedy wręcz nie możliwe jest przetłumaczenie dziecku, że dana zabawka jest zbyteczna, że podobną już ma. Sami wiemy, że widząc określony przedmiot w reklamie wyzwala się w nas chęć jego posiadania. O ile możemy odmówić sobie danej rzeczy, o tyle dziecko nie może pogodzić się z tym, że mogło by coś mieć, a nie ma. Fakt, że rodzice nie chcą kupić reklamowanej zabawki, która w mniemaniu dziecka bardzo by go uszczęśliwiła – wyzwala smutek, żal, a nieraz niechęć do rodziców. A przecież działający tak niejednokrotnie bodziec nie może nie pozostawić zmian w psychice dziecka. Oprócz tego, gdy przyjmiemy reklamę za jedną z form manipulacji, to czy możemy pozwolić na manipulowanie dziećmi? Reklamę charakteryzującą trzy podstawowe cechy: wywołanie zainteresowania u odbiorcy, zrozumienie przez odbiorcę i skłonienie adresata do określonego zadania (kupna). Osoba dorosła może spełnić te warunki, a uzależnione finansowo przez rodziców dziecko? Pierwszy warunek spełni, gdyż zainteresowana nową zabawką będzie, ale nie zawsze i zrozumie przesłanie reklamy, a z pewnością nie jest w stanie (bez pomocy rodziców) zakupić zobaczonego i reklamowanego przedmiotu. Dlatego też na podstawie wyżej wymienionych argumentów uważam, że nie jest rzeczą etyczną kierowanie reklamy do dzieci.

Podobne prace

Do góry