Ocena brak
CO TO SĄ FUNKCJE MARKETINGOWE?
Szczegółowa analiza struktura funkcji marketingowych w formie rozgałęzionego „drzewa funkcji” jest niezbędna przede wszystkim w kształtowaniu organizacji marketingu gdzie stanowi punkt wyjścia dla przeprowadzenia racjonalnego podziału pracy i tworzenia wyspecjalizowanych komórek i stanowisk pracy.
Funkcje marketingowe możemy podzielić na:
1. Funkcje przygotowawcze
-
gromadzenie informacji rynkowej
-
badania rynku
-
planowanie produktu
-
kalkulacja i stanowienie cen
-
organizowanie systemu dystrybucji
-
planowanie działań promocyjnych
-
kontrola i analiza wyników marketingu
2. Funkcje wykonawcze
-
aktywizacja sprzedaży
-
bezpośrednia obsługa klientów (informacje , negocjacje , zawieranie umów ,sprzedaż , wynajem , reklamacje klientów)
-
ekspedycja klientów
-
gospodarka zapasami wyrobów gotowych
-
obsługa serwisowa klientów
-
fakturowanie i kontrola realizacji umów
3. Funkcje wspomagające
-
finansowanie (kredytowanie dystrybutorów, sprzedaży ratalnej, leasingu)
-
partycypacja w ryzyku i ubezpieczanie od jego skutków