Ocena brak

Co to jest TGV (Train à Grande Vitesse)?

Autor /Czech Dodano /31.01.2012

TGV (Train à Grande Vitesse) zaczął kurso­wać pomiędzy Paryżem a Lyonem. Uruchomienie TGV nie wymagało budowy specjalnej prostej linii kolejowej. Standardowa szerokość torów we Fran­cji była wystarczająca dla ich potrzeb, a zastoso­wanie w samym pociągu wielu innowacji pozwoli­ło zmniejszyć jego masę i umożliwiło mu pokonywanie zakrętów przy pełnej prędkości. Jedną z najważniejszych różnic pomiędzy TGV a zwykłym pociągiem jest zastosowanie pneuma­tycznego, zawieszenia wagonów na przegubowych wózkach. Normalny wagon jest zawieszony na ciężkich wózkach znajdujących się na obu jego końcach. W wagonie TGV pojedynczy wózek jest umieszczony pod połączeniem sąsiednich wago­nów. Wózek jest zbudowany z przegubów, dzięki czemu oba wagony mogą na zakręcie poruszać się względnie niezależnie. Poza tym wózek posiada lekki system zawieszenia pneumatycznego. Pozwoliło to zmniejszyć masę każdego wagonu o 5 ton, a zastosowanie specjalnych lekkich mate­riałów do konstrukcji wagonu umożliwiło jej dalszą redukcję.
Pierwszy pociąg TGV wprowadzono w 1981 r. Od tego czasu we Francji gwałtownie rośnie sieć połączeń superekspresowych. W roku 1990 specjalnie przystosowany pociąg TGV Atlantique osiągnął podczas testowania (bez pasażerów) pręd­kość 513 km/h. Normalnie porusza się on z pręd­kością 245 km/h.

Podobne prace

Do góry