Ocena brak

Co to jest naciągnięcie mięśni?

Autor /Aster Dodano /31.01.2012

Naciągnięcie lub zerwanie mięśnia to najmniej poważne uszkodzenia układu ruchu. Powstają najczęściej w wyniku gwałtownego, szybkiego ruchu, powodującego silne napięcie mięśni. Próba podniesienia zbyt ciężkiego przedmiotu czy niewprawne jego unoszenie, a także wykonywanie nagłych, energicznych ruchów, na przykład w czasie pojedynku bokserskiego lub meczu piłki nożnej, może stanowić zbytnie obciążenie dla tkanki mięśniowej. Mięsień można także naciągnąć, skręcając kostkę. Generalnie tego rodzaju uszkodzenie rzadziej występuje u ludzi młodych i u tych, którzy regularnymi ćwiczeniami przyzwyczaili swoje ciało do podnoszenia ciężkich przedmiotów. Jednak niektóre ruchy mogą spowodować zerwanie mięśnia bez względu na to, kto je wykonuje, a uszkodzenia tkanki mięśniowej najczęściej występują u przedstawicieli określonych zawodów, na przykład sportowców i pracowników fizycznych. Niektórym dolegliwościom moglibyśmy zapobiec, zwracając większą uwagę na sposób wykonywania ćwiczeń, szczególnie siłowych i rozciągających, a także na zasady bezpieczeństwa podczas pracy fizycznej.

Naciągnięcie mięśni może wystąpić niemal w każdej części ciała. Podnoszenie ciężarów przeciąża mięśnie dolnej części pleców i brzucha. Gwałtowne ruchy głową powodują naciągnięcie mięśni szyi. Mięśnie barków, ramion oraz dłoni są narażone na kontuzję podczas boksowania i podnoszenia ciężarów, a biegi i gimnastyka zmuszają do wysiłku mięśnie bioder, ud, łydek i stóp.
Głównym objawem wskazującym na naciągnięcie mięśnia jest ból, spowodowany uszkodzeniem zakończeń nerwowych w tkance mięśniowej. W łagodnych przypadkach ból pojawia się dopiero jakiś czas po wysiłku i dość szybko mija. Jednak jeśli przypadek jest poważniejszy, na przykład tkanka mięśniowa uległa zerwaniu, ból pojawia się natychmiast i nie ustępuje.

Ostry ból towarzyszący dolegliwości nazywanej lumbago jest spowodowany zerwaniem mięśnia w dolnej części pleców. Ból spełnia pożyteczną rolę, gdyż ostrzega pacjenta, że nie powinien używać danego mięśnia dopóki uszkodzona tkanka nie zregeneruje się.

Naciągnięte mięśnie można leczyć w domu. Na początku trzeba nałożyć zimny kompres w celu zmniejszenia bólu, obrzęku i zasinienia. Po około 48 godzinach można rozgrzać chore miejsce, by zwiększyć dostawy krwi i by wykonywanie ruchów było łatwiejsze i mniej bolesne. Naciągnięty mięsień powinien najpierw dobrze odpocząć, a następnie stopniowo przyzwyczaić się do dalszej aktywności. Jeśli istnieją jakieś wątpliwości co do metod postępowania albo charakteru uszkodzenia, zwłaszcza jeśli niewykluczone jest złamanie kości, należy koniecznie zgłosić się do lekarza.

Podobne prace

Do góry