Ocena brak

Co to jest halsowanie i lawirowanie?

Autor /Komun Dodano /31.01.2012

Nie można płynąć dokładnie pod wiatr używając wyłącznie zwykłych żagli. Można jednak posuwać się do przodu, gdy wiatr wieje dokładnie z boku -nazywa się to halsowaniem. Żagiel powinien znaj­dować się wtedy blisko osi symetrii statku. Główna składowa siły wiatru uderzającego w żagiel jest oczywiście skierowana w bok, lecz kadłub stawia duże opory i nie pozwala na poruszanie się w tym kierunku. Z drugiej strony wydłużony kształt kadłu­ba sprawia, że stosunkowo niewielka składowa siły skierowanej do przodu popycha statek. Można usta­wić ster jeszcze bardziej do wiatru i statek pożegluje pod kątem ostrym pod wiatr. Gdy kurs statku wypadnie dokładnie pod wiatr, trzeba odpowiednio kierować jednostką (tzw. lawirowanie). Statek usta­wia się wówczas ostro do wiatru, po czym po prze­płynięciu pewnego dystansu, skręca się tak, że jed­nostka idzie pod wiatr pod takim samym kątem, lecz jest do niego ustawiona drugą burtą. Wypad­kowy kurs wypada wówczas dokładnie pod wiatr.
Specjalne konstrukcje umożliwiające efektywne żeglowanie do wiatru wprowadzono w dziewięt­nastym wieku. Od tamtego czasu dalsze ulepszenia i zastosowania nowo zdobytej wiedzy naukowej doprowadziły do powstania współczesnych jach­tów regatowych. Ich możliwości znacznie przewyż­szają możliwości kliperów herbacianych z połowy dziewiętnastego stulecia, choć ich maksymalna prędkość podczas żeglugi ostro do wiatru jest tylko nieznacznie większa.

Podobne prace

Do góry