Ocena brak
Co to jest Eurostar?
Proces politycznego i gospodarczego jednoczenia Europy stanowi wielką zachętę dla budowy ogólnoeuropejskiej sieci superekspresów, dzięki której szybkie pociągi będą mogły kursować od Portugalii aż po Niemcy, a w przyszłości także do Polski. Jedną z najbardziej spektakularnych prób budowy części takiej ogólnoeuropejskiej sieci jest z pewnością tunel pod Kanałem La Manche, łączący Francję z Wielką Brytanią. Budowa tunelu sama w sobie była wielkim wyczynem inżynieryjnym, jednak stworzenie pociągu, który może poruszać się po różniących się od siebie liniach kolejowych Francji, Belgii oraz Anglii było dla konstruktorów jeszcze większym wyzwaniem.
Powstały pociąg, nazwany Eurostar, jest rozwinięciem francuskiego TGV. Trzy kraje, przez które Eurostar przejeżdża, wykorzystują inne napięcia w elektrycznej sieci zasilającej pociągi, co więcej, w Belgii i Francji używa się zasilania z linii napowietrznej, podczas gdy Brytyjczycy stosują zasilanie z szyny. Lokomotywa pociągu Eurostar jest zatem wyposażona w dwa pantografy (urządzenia do podłączania się do linii napowietrznej), specjalne ślizgacze stanowiące przyłącze pociągu do brytyjskiej szyny zasilającej oraz skomplikowany system transformatorów i przetwornic pozwalający wykorzystywać trzy różne napięcia zasilające.
Zachodnia Europa niewątpliwie przewodzi w rozwoju superekspresów, jednak i reszta świata wyraża nimi wielkie zainteresowanie. Sieć takich pociągów zaczęto ostatnio budować w USA, również Rosja i Chiny rozwijają własne konstrukcje. Superekspresy wkroczą niebawem do Europy Środkowej. Niedawno rozstrzygnięto przetarg na dostawcę superekspresów dla PKP.