Ocena brak

Chrześcijaństwo etiopskie

Autor /Edward001 Dodano /22.11.2012

Kościół w Etiopii został założony przez dwóch syryjskich świętych, Frumencjusza i Edecjusza; kiedy Frumencjusz został wyświęcony na biskupa (ok. 350 roku) przez św. Ata-nazego Wielkiego, Kościół w Etiopii przeszedł pod jurysdykcję patriarchy aleksandryjskiego. Wkrótce chrześcijaństwo stało się religią państwową, a j ego religijną stolicą zostało Aksum, gdzie przebywał me-tropolita zwany “abuna”, po arabsku “nasz ojciec”.

Wskutek kontaktów z Egiptem i za pośrednictwem “dziewięciu Świętych” - prawdopodobnie mnichów syryjskich, którzy przybyli do Etiopii, ponieważ się przeciwstawiali uchwałom Soboru Chalcedońskiego (451) - Kościół etiopski bez żadnej walki stał się niechalcedońskim. Jedność z Rzymem osiągnięta na Soborze Florenckim (1442) trwała krótko (DH 1330-53; ND 208, 408-409, 325-326, 644-646, 810, 1003-1305, 1419). Nawrócenie cesarza na katolicyzm w roku 1621 zakończyło się jego abdykacją w roku 1632.

W XX wieku cesarz Hajle Sellasje I zreformował Kościół i doprowadził do powstania w roku 1959 niezależnego patriarchatu etiopskiego. Orientalny pra-wosławny patriarchat aleksandryjski zachowuje honorowy prymat nad Prawosławnym Kościołem Etiop-skim i Erytrejskim. Dla orientalnego chrześcijaństwa w Etiopii znamienne jest stosowanie pewnych praktyk żydowskich, np. obrzezania i zachowywania szabatu.

Językiem używanym w liturgii jest klasyczny gy’yz, natomiast mówi się w języku amharskim. Niewielka grupa etiopskich chrześcijan będących w łączności z Rzymem tworzy etiopski Kościół katolicki, posługuje się obrządkiem etiopskim, a od roku 1961 ma własną stolicę metropolitalną w Addis Abebie.

Zob. autokefaliczny, chrześcijaństwo koptyjskie, erytrejski kościół prawosławny, kościoły orientalne, nestorianizm, monofityzm, prawosławie orientalne, Sobór Chalcedoński.

Podobne prace

Do góry