Ocena brak
Cechy prawa administracyjnego
P. A. Jako ius cogens
Strony stosunków adm.-prawnych nie mogą się układać. Uprawnienia i obowiązki zarówno obywatela jak i urzędu ustalone są normami i nie podlegają kształtowaniu przez strony. Normy te należą do prawa publicznego, zabezpieczającego interes pub. z poszanowaniem interesu jednostki.
P.A. jako prawo powszechne.
-
obowiązuje wszystkie osoby bez względu na przynależność do organizacji
-
jest równe dla wszystkich
-
normy prawa wewn., ustrojowego nie mają charakteru publicznego, nie traktują wszystkich równo
P.A. jako prawo, którego stosowanie i kontrola przestrzegania ma charakter niesporny.
-
organy adm. Państwowej mają większe prawa i samodzielność w podejmowaniu decyzji w stosunku do innych osób ( pozw. na budowę) – nie oznacza to, że nie ma możliwości zrewidowania wydanej decyzji
P.A jako prawo obywatelskie.
-
99% zachowań organów adm. może być zaskarżane do sądów adm.
P.A. jako prawo sądowe.
-
dysponuje własnymi środkami nacisku, własną odpowiedzialnością mającą na celu wymuszenie przestrzegania P.A. (np. 17,VI.1966-ust. O post. egzekucyjnym)
P.A. prawem nie skodyfikowanym.
-
200 lat to za mało aby sformułować uogulnienia
-
reguluje bardzo różne dziedziny życia społ.
-
są podejmowane próby sformułowania norm życia adm.