Ocena brak

CATALINA PBY, Consolidated - samolot

Autor /malgosia1234 Dodano /22.02.2011

Latająca łódź zaprojektowana w 1933 r. przez Isaaca Laddona na zamówienie *US Navy okazała się najbardziej udanym samolotem tego typu w historii lotnictwa. Po oblata-niu prototypu 28 marca 1935 r. nikt z przedstawicieli US Navy nie miał wątpliwości, że właśnie taki samolot powinien pełnić służbę w amery­kańskiej marynarce. Pierwsze seryj­ni e produkowane PBY-1 wprowa­dzon o do uzbrojenia w 1937 r. Dwa lat a później Brytyjczycy zakupili 50 sztu k i nazwali te samoloty Catali-na. Wiele egzemplarzy nabył także Związek Radziecki, który ostatecz­ni e zdecydował się na zakup licen­cj i i uruchomił produkcję tych sa­molotów pod nazwą GST.

Latające łodzie w wersji PBY-5A wyposażo­no w trójkołowe podwozie, co umożliwiało lądowanie na lądzie. ICarier a bojowa tych samolotów roz­poczęła się spektakularną akcją w 1941 r. 26 maja tego roku pilot kanadyjskiej Cataliny odszukał na Atlantyku *Bismarcka, umożliwia­jąc ostateczną rozprawę z niemiec­kim pancernikiem. Cataliny okazałysię doskonałymi samolotami bardzopożytecznymi w ochronie konwo­jów, ratowaniu rozbitków, służbiepatrolowej i zwalczaniu okrętówpodwodnych. Właśnie Catalina za­topiła bombami ostatniego w II woj­nie światowej U-boota.

 

DANE TAKTYCZNO-TECHNICZNE (PBY-5A)

silniki 2 x Pratt & Whitney R-1830-92o mocy 1200 KM każdy

rozpiętość 31,7m

długość 19,46 m

maks. masa startowa 16 066 kg

maks. prędkość 282 km/h

zasięg 3 780 km

3 karabiny maszynowe kal. 7,62 mm

2 najcięższe karabiny maszynowekal. 12,7 mm

1815 kg bomb

 

Podobne prace

Do góry