Ocena brak

CABEZÓN ANTONIO de

Autor /Nadbor Dodano /16.07.2012

ur. ok. 1510 w Castrojeriz (k.
Burgos), zm. 26 III 1566 w Madrycie, Kompozytor i organista.

W dzieciństwie C. stracił wzrok; był organistą 1526-39 w kapeli
ces. Izabeli, przejściowo w kapeli ces. Karola V, a nast. na
dworze króla Filipa II; w orszaku Filipa II odbył podróż do
Włoch, Flandrii i Niemiec (1548-50), wzbudzając podziw swą
grą organową, oraz do Anglii i powtórnie do Niderlandów
(1554-56), co ułatwiło mu poznanie muzyki tych krajów.

Zachowana
spuścizna kompozytorska C. obejmuje utwory 2-6 głosowe
na instrumenty klawiszowe; są to m.in. tientos, opracowania
hymnów, motetów, wersetów i glos. W swoich kompozycjach
C. oparł się na tradycjach hiszp. muzyki klawiszowej, którą
rozwinął w zakresie formy i środków techn. ;

wykształcona przezeń
technika wariacyjna wywarła wpływ na wirginalistów ang. ;
podniosły wyraz jego muzyki tłumaczony bywa kontaktami
z mistykami hiszp.: Ludwikiem z Granady i Teresą Wielką,
a także wpływem rei. atmosfery dworu hiszpańskiego.

Część dzieł
jeszcze za życia C. wydał L. Venegas (Alcalá 1557), część po jego
śmierci opublikował syn Hernando C. w Obras de música para
tecla, arpa y vihuela (Ma 1578). Źródłowe wydanie dzieł C. pochodzi
od H. Anglèsa (Ba 1944).

 

H. Angles. La música en la corte de Carlos V, Ba 1944; S. Kastner. Antonio de C, Ba 1952; K. Jeppesen, Cavazzoni und C, JAMS 8 (1955) 81-85; A.C. Howell jr, C. An Essay in Structural Analysis, Musical Quarterly 50 (1964) 18-30; R.V. Nelson, The Technique of Variation. A Study of the Instrumental Variation from Antonio C. to Max Reger, Be 1972.

Podobne prace

Do góry