Ocena brak

BT - czołgi

Autor /zosia1234 Dodano /22.02.2011

Radziecki czołg lekki skonstruowa­ny jako kopia zakupionego przez Związek Radziecki w 1931 r. ame­rykańskiego czołgu Christie M-1931 (T-3), zakupionego w 1931 r. BT-l (Bystryj tank - szybki czołg) ważył 10,2 t i uzbrojony był w dwa karabi­ny maszynowe kal. 7,62 mm. Napę­dzany silnikiem będącym kopią amerykańskiego Liberty o mocy 343-400 KM, mógł poruszać się na gąsienicach lub, po zdjęciu gąsienic, na kołach. Następny czołg tej serii, BT-2, był nieco cięższy (11 t) i zo­stał uzbrojony w działo kal. 37 mm. Czołgi BT-3 i BT-4 wyprodukowano w niewielkiej liczbie. Masowa pro­dukcja rozpoczęła się dopiero od wersji BT-5, wyposażonej w więk­szą wieżyczkę z działem kal. 45 mm. W BT-5A zastosowano haubicę kal. 76,2 mm.

Nowy silnik benzynowy o mocy 350 KM pozwa­lał na rozwinięcie prędkości do 65 km/h na gąsienicach i 110 km/h na kołach. Czołgi BT były jed­nak słabo opancerzone (6-13 mm). W momencie wybuchu wojny od­działy * Armii Czerwonej miały naj­więcej czołgówBT-7-2 uzbrojonych w działo kal. 45 mm i czołgów BT-7A z haubicą 76,2 mm, będących wersją rozwojową B T-5. Wyposażo­no je w nową skrzynię biegów, no­wy silnik o mocy 450 KM i pancerz o grubości 6-22 mm. Podobnie jak wszystkie poprzednie czołgi tego ty­pu, BT-7 mógł poruszać się na gą­sienicach i jeździć na kołach. BT-7M (nazywany również BT-8) miał wieżyczkę z czołgu T-28 z hau­bicą kal. 76,2 mm i zmieniony kształt pancerza. Wyprodukowano je w niewielkiej liczbie.

Ostatnim modelem tej serii i pier­wowzorem doskonałego czołgu *T-34 był eksperymentalny BT-IS, w którego konstrukcji zastosowano mocno pochylone pancerze o gru­bości od 6 do 30 mm; uzbrojony był w działo 45 mm i karabin maszyno­wy. Ważył 15,61, a silnik dieslowski o mocy 500 KM pozwalał rozwinąć prędkość do 65 km/h.

Podobne prace

Do góry