Ocena brak

Branża piwowarska jako płatnik podatków

Autor /Maria Dodano /12.04.2011

 

Działalność przedsiębiorstw branży piwowarskiej służy nie tylko pracownikom, konsumentom, ale całemu społeczeństwu. Dzieje się tak za sprawą wpływających do budżetu państwa ceł i podatków - dochodowego, VAT i akcyzowego. Ponosimy także znaczne obciążenia na rzecz gmin z tytułu podatków lokalnych. Wedle badań łączna wielkość VAT, podatku dochodowego, akcyzy i innych podatków wliczanych w koszty, a więc znajdujących odzwierciedlenie w cenie piwa w 1999 roku, dawała kwotę stanowiącą ponad 56% wielkości przychodów całej branży piwowarskiej. Przychody budżetu państwa pochodzące ze sprzedaży piwa przekraczają zatem poziom 3 mld zł rocznie.

Poziom opodatkowania branży piwowarskiej wzbudza liczne kontrowersje i dyskusje. Szczególnie głośnym echem odbiły się ostatnie podwyżki podatku akcyzowego, który wzrósł w roku bieżącym w sposób niewspółmiernie drastyczny, w porównaniu z latami ubiegłymi oraz w porównaniu z podatkiem akcyzowym nakładanym na wyroby spirytusowe.

Branża piwowarska wielokrotnie sygnalizowała resortowi finansów, iż zgodnie z wynikami badań, piwo jest produktem o wyjątkowej wrażliwości popytu na cenę. W uproszczeniu można stwierdzić, że 1 proc. podwyżki ceny powoduje 1 proc. spadku sprzedaży. W roku bieżącym wprowadzono ponad 18% podwyżkę podatku akcyzowego, którą większość browarów zdecydowało się "przerzucić" na konsumenta, podnosząc ceny produktu. W rezultacie wpływy z tytułu akcyzy od piwa osiągnęły za pierwszych sześć miesięcy br. poziom niespełna 46,2 % planowanych przychodów budżetu państwa za cały rok 2001 (podczas gdy w roku ubiegłym w ciągu pierwszych sześciu miesięcy do budżetu wpłynęło 50,8% planowanych, całorocznych przychodów z tego tytułu). Równocześnie, w ciągu pierwszego półrocza 2001 r., działalność zakończyło kilkanaście małych browarów, a wiele innych boryka się z poważnymi trudnościami ekonomicznymi na tle załamania bądź spadku sprzedaży.

Podobne prace

Do góry