Ocena brak

Bóle przedniej części goleni

Autor /gregory Dodano /03.12.2013

Najczęściej występują u początkujących biegaczy nie mających odpowiednio wytrenowanych mięśni piszczelowych przednich (w porównaniu z mięśniami trójgłowymi). Bóle mogą też dotyczyć biegaczy zaawansowanych, w przypadku zbytnich obciążeń treningowych i startowych. Szczególnie narażeni są sportowcy biegający crossy w terenie pagórkowatym oraz biegający po twardym podłożu (np. asfalt).

Jedna z przyczyn bólów podudzi może być tez nieprawidłowe obuwie - zbyt ciężkie lub ograniczające odpowiednie rozciąganie ścięgien piętowych (np. wyposażone w zbyt wysokie i sztywne zapiętki).

Objawy

Tkliwość i uczucie sztywności, nierzadko zdecydowany ból, występują wzdłuż bocznej krawędzi kości piszczelowej w okolicy jej 1/3 dolnej. Ból nasila czynne zginanie grzbietowe stopy wbrew oporowi oraz bierne zginanie podeszwowe.

Postępowanie

W przypadku miejscowego obrzęku wskazane są zimne okłady oraz nakładanie elastycznych pończoch. Konieczna jest przerwa w treningach, którą się wykorzystuje na wzmocnienie mięśnia piszczelowego przedniego i rozciąganie mięśnia trójgłowego łydki.

Ćwiczenia oporowego zginania grzbietowego należy rozpoczynać z ciężarkiem o wadze około 1 kg. Stopniowo dochodzić można do ciężarka o wadze 4 kg. Pożytek przynoszą ćwiczenia na rowerze (pedały z noskami!).

Po ustąpieniu dolegliwości pacjent może podjąć chodzenie (5 km), a następnie truchtanie (5-10 min.) po równym podłożu. W odstępach tygodniowych zwiększa się kilometraż o około 5 km (6 tygodni), aż do około 50 km tygodniowo.

Nadal pożytek przynosi zakładanie elastycznych podkolanówek.

 

Podobne prace

Do góry