Ocena brak

BLOCH 151-157 - samoloty

Autor /ja123 Dodano /22.02.2011

Bloc h 152C1 był podstawowym sa­molotem myśliwskim francuskich si ł powietrznych w kampanii 1940 r. Pomimo licznych wad (zbyt mała mo c silnika i zwrotność) piloci lata­jąc y na nich zanotowali 146 zwy­cięstw pewnych i 34 prawdopodob­ne . Pierwszy lot prototypu Bloch 150.01 w 1935 r. nie udał się. Po wprowadzeniu wielu poprawek samolot wystartował dopiero w 1937 r.

W wersjach produkcyj­nyc h dokonano wielu modyfikacji, a mimo to seryjnie produkowany MB-151 był uznany przez dowódz­two sil powietrznych jako nie nada­jący się do walki. W 1939 r. dywi­zjony myśliwskie otrzymały nowe samoloty MB-152, które w czasie prób osiągały całkiem niezłe rezul­taty, ale wkrótce okazało się, że uży­wano wadliwych przyrządów po­miarowych. W maju 1940 r. francu­skie siły powietrzne dysponowały 14 0 samolotami MB-151 i 363 MB-152. Z chwilą zakończenia działań wojennych we Francji pozo­stało 482 samolotów MB-152, 1 MB-153 (z nowym silnikiem Pratt& Whitney) i 9 samolotów w wersji MB-155, niewiele różniących się od152. Ostatnim samolotem z tej serii był MB-157 produkowany dla lot­nictwa *Vichy; w marcu 1942 r.,w czasie prób nadzorowanych przez Niemców, osiągnął prędkość710 km/h.

 

DANE TAKTYCZNO-TECHNICZNE

(MB-152) silnik Gnome-Rhóne 14-N-25 o mocy 1000 KM

rozpiętość 10,54 m

długość 9,1 m

maks. masa startowa 2800 kg

maks. prędkość 509 km/h

zasiąg 600 km

2 działka Hispano-Suiza

4042 karabiny maszynowe MAC kal. 7,5 mm

Podobne prace

Do góry