Ocena brak

BLENHEIM, Bristol - samolot

Autor /ja123 Dodano /22.02.2011

Brytyjski samolot bombowy, po­wstały dzięki zamówieniu szybkie­go samolotu pasażerskiego, złożo­nemu w połowie lat trzydziestych zakładom Bristol Aeroplane Com­pany przez lorda Rothermere^, wła­ściciela gazetyDaily Mail". Podej­rzewano, że powodem zamówienia była próżność milionera, a chodziło o pokazanie światu, że Wielka Bry­tania potrafi zbudować najszybszy samolot pasażerski. W czasie prób w kwietniu 1935 r. Bristol Typ 142 osiągnął prędkość o 80 km/h więk­szą niż najszybszy brytyjski samolot myśliwski. Ten wynik przesądził o bojowym przeznaczeniu nowego samolotu, któremu dodano uzbroje­nie, mocniejsze silniki i zmieniono usytuowanie skrzydeł ze względu na konieczność umieszczenia bomb wewnętrz kadłuba. Prototyp 142M wystartował 25 czerwca 1936 r. i w marcu następnego roku pierwsze seryjnie produkowane samoloty, na­zwane Blenheim 1, zasiliły *RAF. Wkrótce konstrukcję udoskonalono zwiększając pojemność zbiorników paliwa i udźwig. Samoloty w nowej wersji, pod nazwą Blenheim IV, rozpoczęły służbę w marcu 1939 r., aczkolwiek Blenheim I też pozosta­ły w czynnej służbie i uczestniczyły w walkach w Grecji i Afryce Pół­nocnej. Blenheim IV wpisały się do historii II wojny, wykonując 3 wrze­śnia 1939 r. pierwszy lot zwiadow­czy nad Niemcami i 4 września 1939 r. pierwszy atak bombowy na niemieckie okręty w porcie Wilhelmshaven. Pozostały w służ­bie pierwszoliniowej do 1943 r. Ogółem wyprodukowano 940 tych samolotów w różnych wersjach.

 

DANE TAKTYCZNO-TECHNICZNE

(Blenheim IV) silniki 2 x Bristol Mercury XV o mocy 920 KM każdy

rozpiętość 17,17 m

długość 12,98 m

maks. masa startowa 6 532 kg

maks. prędkość 428 km/h

zasięg 2350 km

5 karabinów maszynowych Browning kal. 7,69 mm (0.303 cala)

bomby do 600 kg

Podobne prace

Do góry