Ocena brak

Bellini i włoskie bel canto

Autor /Burchard Dodano /10.04.2013

W XIX wieku szereg mistrzów włoskich działało we Francji, bądź to osiadając w Paryżu nastałe, badz też przebywajac we Francji na tyle długo, że dla muzyki francuskiej ich twórczoscma nie mniejsze znaczenie ni dla rodzimej. Cherubini, Spontini, Rossini, a potem Donizetticzy Bellini stanowili dla opery francuskiej olbrzymia przeciwwage. W latach trzydziestych iczterdziestych XIX wieku najwiekszymi mistrzami opery byli Bellini i Donizetti; byc moewłasnie oni sprawili, e Pary stał sie metropolia opery europejskiej. Sycylijczyk YincenzoBellini (1801—1835, zmarł w Paryu), włoski twórca operowy, komponował tylko 10 lat.

W r. 1827 w Mediolanie wystawiono opere // Pirata, a w r. 1831 Norme, jego najsławniejszedzieło. Z innych oper Belliniego znane sa La sonndmbula (Lunatyczka) i I puritani. Wdziełach tych zwraca uwage ich melodyjnosc; pod urokiem melodycznego talentu Belliniegobył Chopin, który w tym zakresie wiele zawdzieczał włoskiemu mistrzowi. Do powodzeniaoper Belliniego przyczynili sie sławni spiewacy owych czasów. Bellini umiał za pomocanajprostszych srodków oddac subtelne uczucia bohaterów.

Poszerzył bel canto O pełna kontrastów ekspresyjnosc, słowo znalazło w linii melodycznej swój odrebny odpowiednik,stad — mimo pojawienia sie Verdiego — Bellini pozostawał jeszcze długo mistrzem „operydla wokalistów". Wpływ Belliniego na Verdiego jest niezaprzeczalny, zachwycali sie nimobok Liszta i Chopina Glinka i Wagner. Bellini i Donizetti działali długie lata we Francji. WeWłoszech działał Yalentino Fioravanti (1764—1837) pod koniec życia długoletni kapelmistrzprzy kosciele sw. Piotra w Rzymie, gdzie tworzył głównie muzyke koscielna.

Był mistrzem opery neapo-litanskiej, zwłaszcza oper buffa, z nich niektóre wykonywane sa po dziendzisiejszy. W sumie napisał 77 oper. 40 oper napisał jego syn Yicenzo Fioravanti (1799—1877), osiagajac nie mniejsze sukcesy na scenach operowych ni ojciec. Opery pisano weWłoszech i we Francji dla spiewaków i primadonn; fascynowali oni publicznosc na scenachEuropy, a zwłaszcza w słynnej La Scali w Mediolanie (załoonej w r. 1776) i na scenieWielkiej Opery w Paryżu.  

Kult spiewaków i primadonn przyczynił sie do przesuniecia na plandalszy samej dramaturgii operowej, która zrehabilitowac miał dopiero Verdi; w operzeprzewaa bel canto, nawet chóry uzyskuja wiecej miejsca ni dotad, na drugim planiepozostaje orkiestra, która w tej muzyce ma role zaledwie akompaniamentu.

Podobne prace

Do góry