Ocena brak

BARRACUDA, Fairey - samolot

Autor /bolek Dodano /21.02.2011

Brytyjskie samoloty torpedowo-bombowe nigdy nie zyskały popu­larności i sympatii lotników, choć były dobrymi maszynami. Prototyp z silnikiem Merlin wzbił się w powietrze 7 grudnia 1940 r., a seryj­nie produkowane samoloty odbyły pierwszy lot bojowy we wrześniu 1941 r., startując z lotniskowca HMS Victorious. Wsławiły się ata­kiem 3 kwietnia 1944 r. na niemiec­ki pancernik *Tirpitz cumujący w Alta Fiord. Walczyły również na Dalekim Wschodzie, gdzie m.in. 19 kwietnia 1944 r. zaatakowały pozycje japońskie na Sumatrze.

Do 1946 r. wyprodukowano 2500 samolotów Barracuda I z silnikiem Merlin 30, Barracuda Hz silnikiem Merlin 32, Barracuda III (podobny do poprzedniej wersji, ale wyposa­żony w radar ASV) oraz Barracu­da V z silnikiem Rolls-Royce Grif-fon VII napędzającym czterołopato-we śmigło, o większej powierzchni skrzydeł oraz stateczników (pierw­szy lot w czerwcu 1945 r.).

DANE TAKTYCZNO-TECHNICZNE (Barracuda U)

silnik Merlin 32 o mocy 1640 KM

rozpiętość 14,99 m

długość 12,12 m

maks. masa startowa 6577 kg

maks.prędkość 367 km/h

2 karabiny maszynowe Vickers K kał. 7,69 mm (0,303 cala)

jedna torpeda lub 680 kg bomb  głębinowych lub min

Podobne prace

Do góry