Ocena brak

Bankowość internetowa

Autor /Emma Dodano /07.04.2011

 

Bankowość internetowa ­ tak nazywa się forma usług oferowanych przez niektóre banki, która polega na zapewnieniu klientowi dostępu do jego rachunku za pośrednictwem Internetu z wykorzystaniem przeglądarki WWW.

Główną cechą tej usługi jest możliwość samodzielnego dokonywania na rachunkach niektórych operacji, takich jak przelewy, składanie zleceń stałych, zakładanie lokat lub zamawianie czeków i kart płatniczych. Globalny zasięg Internetu sprawia, że mamy dostęp do naszego rachunku bankowego z dowolnego miejsca na Ziemi.

Drugą najważniejszą cechą tych usług jest możliwość korzystania z nich przez 24 godziny na dobę. Wszystkie operacje są jednocześnie poufne i bezpieczne (takie powinny być), a bank ma gwarancję, że zostały one dokonane przez upoważnione osoby. Jest to możliwe dzięki użyciu zaawansowanych algorytmów kryptograficznych i nowoczesnych technik transmisji danych. Ich połączenie dostarcza mechanizmów bezpieczeństwa, chroniących przed dokonywaniem transakcji na rachunkach przez osoby niepowołane, uniemożliwiające wprowadzanie zmian w składane zlecenia w czasie transmisji oraz wyparcie się przez klienta transakcji.

Internet w ofercie bankowej nie jest jedynie potrzebą, czy wymogiem rynku, który wynika z mody, czy społecznych przemian. Okazuje się, dobrze wykorzystany jako narzędzie i kanał dystrybucji, sprzymierzeńcem banku.

W celu ograniczenia niejednorodności usług finansowych i wyeliminowania czynników subiektywnych występuje potrzeba standaryzacji. Wprowadzenie systemów komputerowych, dystrybucji poprzez Internet (czy bankomat) pozwoli uniezależnić jakość usługi od pojedynczego urzędnika.

Obecnie w Internecie zadomowiły się największe polskie banki, a ich oferta w większości jest w stanie spełnić nasze oczekiwana. Wiadomo już też, że za jakiś czas również pozostała część konkurencji z tej branży dołączy do sieciowej elity. Nam ułatwi to życie tym bardziej, że bezpieczeństwo i wygoda sieciowych transakcji przemawiają zdecydowanie na korzyść tego sposobu zarządzania swoimi finansami. My tymczasem uzbrojeni w informacje możemy już teraz, nie tracąc czasu w bankowych kolejkach, ze spokojem usiąść w domowym zaciszu i podróżując po Sieci ­ przy okazji ­ zapłacić za telefon.

Na koniec warto podkreślić, ze nie ma dobrych przykładów bankowości wyłącznie internetowej, które byłaby zdolna wyjść poza rynki niszowe. Nie wszyscy klienci akceptują usługi bankowe w postaci internetowej. Wielu z nich preferuje osobisty kontakt z pracownikiem banku. Bardziej ufają dokumentom papierowym czy poradom udzielanym w kontakcie bezpośrednim z osobą niż np. głosowi w słuchawce telefonu. Z pewnością jeszcze prze pewien czas będą funkcjonować banki tradycyjne i elektroniczne, z których te drugie będą stopniowo przejmować klientów pierwszym. Zatem banki będą nadal obecne fizycznie na ile będzie to oczywiście konieczne i wirtualne, na ile będzie to tylko możliwe.

Proces konsolidowania sektora finansowego i zmiana preferencji klientów zaostrzają konkurencję. Banki komercyjne zmuszone są do konkurencji z bankami inwestycyjnymi oraz instytucjami specjalistycznymi bądź poza bankowymi jak np. Firmami leasingowymi lub factorowymi, zakładami ubezpieczeniowymi, funduszami inwestycyjnymi czy też emitentami kart płatniczych. Dynamicznie rozwijającym się sektorem finansowym interesują się również instytucje niefinansowe, głównie firmy telekomunikacyjne oraz komputerowe, koncerny samochodowe, jak tez duże sieci handlowe i domy sprzedaż wysyłkowej.

Podobne prace

Do góry