Ocena brak

Atak skrzydłowy

Autor /Elena Dodano /07.02.2012

Armia wroga jest najsilniejsza tam. gdzie spodziewa się ataku. Z konieczności więc jest słabsza na skrzydłach i tyłach. Jej słabe strony są w ięc doskonałymi miejscami do ataku. Główną zasadą współczesnej wojny jest skupienie sił tam. gdzie nieprzyjaciel jest słaby. Napastnik może zaatakować pozycje silne w celu związania sił obrońców, ale prawdziwy atak skierowany zostanie na tyły i na skrzydła. Ten manewr odwracania uwagi, zaskakuje obrońcę. Ataki skrzydłowe mają sens z marketingowego punktu widzenia i są szczególnie korzystne dla napastnika posiadającego mniejsze zasoby od przeciwnika. Jeśli napastnik nie może pokonać przeciwnika siłą. to może wyprowadzić go w pole fortelem.

Atak skrzydłowy może się odbyć w dwóch wymiarach strategicznych - geograficznym i segmentacji rynku. W przypadku ataku geograficznego, agresor wyszukuje miejsca, w którym przeciwnik źle się spisuje. Niektórzy rywale IBM (np. Honeywell) zdecydowali się na utworzenie filii w średnich i małych miastach, które były raczej pomijane przez IBM.

Druga strategia oskrzydlająca polega na znalezieniu potrzeb, które nie są zaspokajane przez liderów. Tak postąpili japońscy producenci samochodów, decydując się na zadowolenie konsumentów poszukujących oszczędnych samochodów oraz Miller Brew ing Company odkrywając rynek piw niskoalkoholowych.

Strategia oskrzydlająca polega na rozpoznawaniu przesunięć w segmentach rynku, powodujących powstawanie wolnych miejsc, czyli nie zaspokajanych potrzeb i wypełnianiu tych miejsc, rozbudowując je w silne segmenty. Zamiast krwawej walki pomiędzy dwoma firmami, oskrzydlanie prowadzi do pełniejszego zaspokojenia rynku. Oskrzydlanie jest jak najbardziej zgodne z nowoczesną myślą marketingową, według której celem marketingu jest odkrywanie potrzeb i zaspokajanie ich. Ataki oskrzydlające mają o w iele większe szanse powodzenia niż ataki frontalne.

Podobne prace

Do góry