Ocena brak

ARADO AR 234 BLITZ - samolot

Autor /wiesiek Dodano /21.02.2011

Pierwszy odrzutowy samolot bom­bowy świata (drugi z napadem odrzutowym w historii lotnictwa). Prace projektowe rozpoczęto w za­kładach Arado Flugzeugewerke w październiku 1940 r. Pomyślany jako samolot rozpoznawczy, został ostatecznie zatwierdzony jako bom­bowiec i myśliwiec nocny. Pierw­szy prototyp Ar 234 VI oblatano 30 lipca 1943 r. Seryjna produkcja Ar 234B rozpoczęła sie w połowie 1944 r. i we wrześniu sformowano pierwszą jednostkę rozpoznawczą Kommando Sperling - dysponujące 4 samolotami Ar 234B-1, a dwa miesiące później Kommando Hecht. Pierwsza akcja bojowa nastąpiła 2 sierpnia 1944 r. gdy samolot pi­lotowany przez por. Sommera doko­nał lotu zwiadowczego nad aliancki­mi lotniskami w północnej Francji. W czasie lotów patrolowych nad Wielką Brytanią i Włochami samo­loty rozwijały prędkość do 740 km/h i latały na wysokości 9-10 tys. metrów; praktycznie żaden z ówcze­snych myśliwców alianckich nie mógł zbliżyć się na odległość strza­łu do tak szybkiego samolotu.W czasie ofensywy w *Ardenach w grudniu 1944 r. Niemcy wykorzy­stali z dużym powodzeniem bom­bowce Ar 234B-2. Te samolotywspierały niemieckie ataki na most*Remagen na Renie po opanowaniugo przez wojska alianckie. Do bojo­wych wypraw wyruszały uzbrojonew jedną bombę 1000 kg podczepio­ną pod kadłubem i dwie bomby500 kg przenoszone pod silnikami.Ze względu na ogólną sytuacją Rze­szy zakłady nie zdołały uruchomićwielkoseryjnej produkcji. Łączniewyprodukowano 238 egzemplarzy(w tym 32 prototypy) w latach1944-45, ale tylko 38 samolotów wzięło udział w walkach.

 

DANE TAKTYCZNO-TECHNICZNE (234B-2)

silniki 2 x Junkers Jumo 004B o mocy 2 x 8,8 kN

rozpiętość 14,11 m

długość 12,64 m

maks. masa startowa 9850 kg

maks. prędkość 742 km/h

zasięg 1775 km

2 działka MG 151/20 kal. 20 mm (strzelające do tylu i obsługiwane przez pilota patrzącego w peryskop PV-1B)

1 500 kg bomb

Podobne prace

Do góry