Ocena brak

ALBERT WIELKI (Albert z Lauingen, Albert z Kolonii) - Teologia a filozofia

Autor /koles8181000xd Dodano /19.12.2012

Stanowisko filozoficzne i teologiczne A. wywodzi sie
z przekonania, ze wiedza przyrodzona, której całokształt nazywa za Arystotelesem
filozofia, nie grozi konfliktem z teologia, gdyz sa to dziedziny rózne—
zarówno co do przedmiotu, celu jak i metody. Teologia mówi w swietle Objawienia
o Bogu jako o dobru najwyzszym, uszczesliwiajacym celu ludzkich
dazen, i o poboznosci, jako drodze do zjednoczenia z Nim. Jest ona wiedza
afektywna, angazujaca całego człowieka i dajaca mu orientacje zyciowa.

Podkreśla
sie, ze rozumienie teologii A. rózni sie od Tomaszowego. W koncepcji
teologii pozostaje on wierny sw. Augustynowi, natomiast w pojmowaniu nauki
przyrodzonej (filozofii) idzie za Arystotelesem. Filozofia ma dla niego wartosc
sama w sobie, nie tylko ze wzgledu na usługi swiadczone teologii; szuka ona
prawdy w obrebie swiata, opierajac sie na rozumie jako na ostatecznej instancji.

W dziełach teologicznych operuje jednak A. rozległa wiedza filozoficzna,
jest zainteresowany porównaniem tego, co mówia „swieci” (wyraziciele doktrynalnych
tradycji chrzescijanstwa), z opiniami filozofów i docenia role filozofii
w zgłebianiu i obronie prawd wiary.

Podobne prace

Do góry